söndag, maj 12, 2013

LCHF - Matinspiration

Köttfärssås med smörslungade haricot verts och rädisa och finriven parmesan

Black Riga Balzam. Inte så lchf. Drack det när jag var till Riga för 1 månad sedan.

Finsk brödost med hjortron. Denna ost har knappt några kolhydrater så personligen tycker jag osten har fel namn ;)
Här har jag kört osten i mikron i 1 minut och sen tog jag några hjorton och åt detta med en kopp kaffe. Till detta hade det även passat med en klick grädde. Men jag orkade inte vispa någon just då.


Ny de Buyer stekpanna, en av mina underbara födelsedagspresenter. Den till vänster är den nya och den till höger är min gamla som varit välanvänd nu i över 2 år.

Oopsie med mjukost, skinka och tunnskivad tomat.

Laxsallad med löjromscreme.

Äcklig lchf-mat som jag åt på ett E4-hak på väg upp till Haparanda. Jag som blev så himla glad att de hade en stående rätt i sin meny under rubriken lchf. Denna gången bjöd de på kyckling i gräddig tomatsås med blomkålsris. Men det smakade verkligen inte bra. Tyvärr. Hade så gärna gjort bra reklam för Tönnebro men de har inte duktiga kockar där. Ingen i familjen tyckte om sin mat och då tog alla ändå olika rätter. Vi betalade över 500 kr till dem för fyra rätter. Bottennapp. Behöver jag säga att vi inte stannade där på vägen tillbaka hem?

Egenmarinerad fetaost. Jätteenkelt och supergott. Dela fetaosten i bitar och häll över olivolja så det täcker. Smula över rosépeppar och lite chiliflingor och låt stå minst 1 timme.

Hemmagjord majonnäs. Jag köper aldrig färdig majonnäs i affären längre. Det var nog minst 2 år sen sist. Det tar högst 5 minuter att göra sin egna och då har du full koll på vad det är i mayon.

Snabbmat. Tunnskivad tomat i botten med hemmagjord gurkmajonnäs och mozarellakulor.
Grillad korv med senap och lite ketchup.

Rumpstek späckad med chili, oliver och fetaost.

Rumpsteken uppskivad. Serverad tillsammans med grönsaksstuvning, marinerad fetaost och lite paprika.

Ugnsbakad lax med yoghurtsås och grönsaker.

Räkor, ägg, majonnäs.

Räkor, ägg, majonnäs, lax och tomat.

Salamisallad

Medium rare hamburgare med cole slaw, avokadoröra, saltgurka och grönsaker

Ugnsbakad lax med grönsakssalsa

Chilibiff, grönsakssalsa och bearnaisesås

Korvstroganoff med sallad

Lchf varm "macka". Mackan gjorde jag på lättstekta halloumiostbitar. Sen fyllde jag ostbitarna med skinka, salami, mjukost, tomat, purjolök och massor med ost. Sen in i ugnen för gratinering i ca 15 minuter.

Grillade medium rare chuck eye rolls med chilibea, avokadoröra, grillade vita sparrisar, grillad lök och squash.

Här är chuck eye rollen på grillen. Det är så himla gott. Hängmörad Black Angus.

Gourmetkyckling med avokadoröra och grönsakssalsa.

Pulled pork med chilibea och avokadoröra och fetaostsallad.

Raw auberginespagetti med olivolja, liten skvätt vit balsamico, lite salt och svartpeppar.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, oj, oj, vad mycket god mat! :)
Den här finska brödosten är jag nyfiken på! Vad är det för ost, hur smakar den? Var kan man köpa den?
Ha en fortsatt fin dag!
Kram kram
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Mums, det var inte lite gott du hade lagt upp! jag blev också lite intresserad av finsk brödost, det har jag aldrig hört om tidigare!

Linda sa...

Vattnas i munnen ju av alla smarriga bilder....

Trillian sa...

Finsk brödost är som en mild osalt variant av halloumi, och brödosten är som en tunn skiva istället. I Finland kallas det även för kaffeost, man stoppar ner bitar av osten i kaffet så den får ljumma till sig och sen plockar man upp de med sked och mumsar i sig.

Den jag har är köpt i finland men jag har hört att det ska vara nån som säljer det i Hötorgshallen men det kan jag inte bekräfta.

Millas Hälsoblogg sa...

Nu har jag gjort vinbärskakan riktigt god finns nu även på min blogg, men länkade till dig förstås:)Ha det gott

Unknown sa...

Jag dör, vad allt ser gott ut! Mmm denna blogg måste jag besöka regelbundet!:-)