söndag, november 23, 2008

Bra mamma

HA! I helgen har jag varit en riktigt bra mamma. Klappar mig själv på axeln och skryter.

Felix ligger efter i svenskan och engelskan och igår tog vi tag i det, så nu är han på gång och imorgon kan han boka tid för redovisning av engelskan. Svenskan kommer vi behöva jobba med hela veckan, men till helgen borde han vara ikapp där också. Så jag ska ringa honom varje kväll och pusha, peppa och stötta. Igår var han ledsen för att det gick så dåligt och idag är han en nöjd och glad 12-åring igen. Har man varit sjuk och hamnat efter så får man dåligt självförtroende och tror att man är sämst. Han har en mamma som har precis samma tendenser när det gäller hennes jobb. Så jag kände bara att jobbar vi på så kommer det lösa sig. Och se, han är mycket gladare idag.

Tuva blev också lite inspirerad så hon gick och hämtade sin läxa och gjorde klart den och hämtade även en engelskabok och läste högt ur den. Hon tycker det är pinsamt att läsa engelska högt inför klassen, så hon vägrar göra det. Och då har jag sagt till henne att då tränar vi hemma på det. Kom på just nu att jag ska nog prata med hennes fröken så att hon och jag kan träna på den aktuella engelskatexten hemma innan hon ska läsa högt för klassen. Bara för att hjälpa henne att komma över skräcken.

Inga kommentarer: